poniedziałek, 9 maja 2016

Czy twoje dziecko znajduje się w grupie ryzyka? Recenzja Mrocznych umysłów Alexandry Bracken.

Witajcie. Dziś pragnę zabrać was w niebezpieczną podróż po świecie będącym sterowanym przez okrutny system. Pokażę wam historię pewnej dziewczyny, której umysł spowija mrok. Co zrobisz jeśli Twój umysł stanie się niebezpieczny nawet dla ciebie?


Mroczne umysły - Alexandra Bracken

Wydawnictwo Otwarte (Moondrive)

Tytuł oryginału: The Darkest Minds

Data premiery: 2 kwiecień 2014



                                    Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Otwartemu.



Mroczne umysły to pierwsza część trylogii o tej samej nazwie autorstwa młodej pisarki Alexandry Bracken. Powieść opisuje losy dziewczyny imieniem Ruby. Całość przedstawioną mamy oczami głównej bohaterki. Tak na prawdę przezywamy tą historię wraz z nią. Widzimy jej emocje i wiemy o czym myśli. Możemy głębiej ją poznać.



Ruby jako dziecko nieświadomie popełnia straszny czyn. Kasuje wspomnienia o sobie samej własnym rodzicom, którzy spanikowani oddają ją do obozu odmieńców. Dziewczyna zostaje zaklasyfikowana jako Zielona, co oznaczałoby iż posiada niezwykle inteligentny umysł. Rzeczywistość jest inna. Ruby to jedna z ostatnich Pomarańczowych, dzieci o największej mocy. Całym światem bohaterki rządzi okrutny system. Czy Ruby będzie potrafiła znaleźć w sobie tyle odwagi aby się mu przeciwstawić?



Akcja powieści rozgrywa się w Stanach Zjednoczonych. Jak wiecie bardzo to lubię. Przeraża mnie obraz okrutnego obozu jaki autorka nam pokazuje ale jednocześnie mnie on fascynuje. Szczerze powiedziawszy czytając tą książkę czułam strach, żal i niepokój. Na własnej skórze odczuwałam wszystkie emocje głównej bohaterki oraz otaczający ją klimat życia w więzieniu. Thurmond to paskudne i przygnębiające miejsce gdzie brutalnie wykorzystuje się dzieci w obawie przed ich niezwykłymi mocami. Lubię gdy historia zaczyna się właśnie w takich warunkach. Zawsze mam nadzieję, że głównemu bohaterowi uda się opuścić takie miejsce. I w tej książce jesteśmy świadkami niezwykłego obrotu wydarzeń.


Jeśli chodzi o podział na barwy to mamy pięć kolorów. Zieloni to osoby o wybitnej inteligencji. Niebiescy potrafią siłą umysłu przesuwać nawet najcięższe rzeczy. Żółci władają nad prądem elektrycznym. Czerwoni to osoby, które potrafią zapanować nad ogniem. Na koniec Pomarańczowi. Osoby o bardzo niebezpiecznych umiejętnościach. Potrafią władać umysłami innych. Dlatego są tacy niebezpieczni i jak się domyślacie, eliminowani.  Osobiście jestem Żółta ale to musi pozostać między nami ;)



Jeśli mam ocenić główną bohaterkę to śmiało mogę powiedzieć, iż jest niezwykła. Przechodzi transformację. Z wystraszonej i cichej dziewczyny staje się prawdziwą wojowniczką. Jednak nie dzieje się to samo z siebie. Ruby na swojej drodze poznaje troje przyjaciół. Liama i Pulpeta, którzy są Niebiescy oraz Żółtą dziewczynkę o imieniu Zu. Jak to w każdej takiej histori bywa jest miłość. Pomiędzy bohaterką a wspomnianym przeze mnie Liamem. To daje siłę Ruby do walki. Podoba mi się jak dziewczyna próbuje dostać się do umysłu małej towarzyszki. Oczywiście nie robiąc jej krzywdy. Zu choć milcząca jest dobrą koleżanką. Z Ruby mogłabym się zaprzyjaźnić. Jest dobrą dziewczyną. jako postać jest ciekawa. 





Jeśli chodzi o moją ulubioną osobę w książce to jest nią Zu. Mała, milcząca i zagubiona dziewczyna. Od razu skradła moje serce. Mam ogromny sentyment do takich bohaterów. Zu darzę szczególnym siostrzanym uczuciem. Jest mi jej szkoda. Żałuję iż musiała przechodzić to całe piekło. Że wyrzekli jej się rodzice. To smutna postać jednak z drugiej strony jest takim promyczkiem. Nie tylko ze względu swojej mocy lecz z ciepłej dziecięcej duszy. Jej uśmiech topi nawet najgorszy żal i ból. Mając Zu przy sobie bohaterowie są w stanie walczyć o swoje lepsze jutro. Jestem w niej zakochana.




Historia zawarta w książce jest ciekawa. Akcja rozwija się szybko. Nie nudzi to czytelnika. Ciągle się coś dzieje. To dobrze działa na pozytywny odbiór powieści. Pomysł na fabułę jest jak najbardziej dobry. Czytając tą powieść wyczułam tu pewne podobieństwo do naszej polskiej wojny co bardziej mnie zbliżyło do niej.




Klimat powieści jest mroczny i niepokojący. Ale podoba mi się. Opisy miejsc i postaci sprawiają, że widzę to wszystko i potrafię bardziej zagłębić się w lekturze.


Polecam Mroczne umysły. Jak zwykle zaznaczam, iż lektura nie jest dla młodszych czytelników. Polecam ją nawet dorosłym, którzy odkryją tu inną prawdę. Książka jest idealna dla obu płci. Polecam miłośnikom akcji i oczywiście romantykom.


Oceniam powieść na: 6/10



Tradycyjnie zapraszam na cytaty: 












Zachęcam do obejrzenia też kilku zdjęć:





















Będzie mi miło jeśli pozostawicie komentarz :)

9 komentarzy:

  1. Ja również bardzo polubiłam Zu! <3
    Świetne zdjęcia *o*

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawie zapowiada się ta książka! :) Myślę, że Ruby mogłaby być moją dobrą koleżanką..ale jak przeczytam, wtedy się wszystko wyjaśni ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie byłam przekonana do tej książki, jednak może zmienię zdanie, bo zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam w planach tę serię, ale kiedy się w końcu za nią zabiorę to nie wiem. Ciągle coś nowego się pojawia. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją w planach i żywię co do niej ogromne nadzieje :) Już od dawna się za nią zabieram, ale teraz zdecydowanie przyspieszę ten proces :P
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałam kiedyś przeczytać tę książkę, ale zrezygnowałam po przeczytaniu kilku negatywnych opinii ;/

    ksiazkowy-swiat-niki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo chce przeczytać tę serię. Wiem że są to moje klimaty i mogą mi się spodobać. Mam po tych wszystkich recenzjach wysokie wymagania, mam nadzieję że je spełni.
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam pierwszy tom i o ile był całkiem ciekawy, to nie zachęcił mnie na tyle, żeby w najbliższym czasie zabierać się za kolejne części. Może zmienię o niej zdanie, kiedy przeczytam ją ponownie. :)

    Pozdrawiam z:
    www.bookprisoner.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super! Myślę, że sięgnę po tę książkę ��

    OdpowiedzUsuń